Author Archives: beheerder

  • 1

Te Koop FFNX NED 10001

De FF65 is ontworpen door de bekende jachtarchitect Jacques de Ridder. Deze sportieve en comfortabele kielboot van 6.50 meter is door zijn moderne design een snel varende en stabiele zeilboot. Zijn diepte van 1.25 is ideaal voor tochten op de IJsselmeer, Rand- en Friese-meren.
De FF65 kent een actieve eenheidsklasse vereniging waar kennis en kunde worden uitgewisseld en fair gestreden wordt op de wedstrijdbanen. Niets is leuker (eerlijker) dan in een eenheidsklasse te varen die in dit geval ook nog eens zeer betaalbaar is –  in een boot die de grote jongens makkelijk bijhoudt (6 knopen aan de wind!).

Te Koop
FF65 (nr 26)
FFNX NED 10001
Ik heb met de boot veel wedstrijden meegezeild en heb een eerste en tweede plaats NSR mee gewonnen.

De boot is in goede staat en zeer compleet (zie inventarislijst hieronder). De laatste jaren heb ik met de boot in Zuid-Frankrijk gezeild.
In de kajuit kun je prima met z’n vieren slapen voor weekend of vakantie. Het is nu tijd dat de FF65 terugkeert naar de Nederlandse wateren.
De boot is zeer veelzijdig en super gaaf om mee te varen. Hij heeft ons enorm veel mooie momenten opgeleverd zoals: lekker zeilen terwijl de kinderen met Duplo spelen in de punt, of met 13 knopen planeren voor de kust van Scheveningen tijdens de NSR.
Jarenlang tijdens de vakanties hebben wij de boot op de speciaal behorende trailer meegenomen, om op de meest mooie locaties in Europa te varen.
Over de jaren heb ik de boot voorzien van veel Raymarine apparatuur (voor 5.000€) om het gemak van de boot te verhogen. Dankzij de log, dieptemeter, windex, kaart plotter en autohelm van Raymarine is de boot gemakkelijk alleen te varen.

De boot ligt inmiddels bij Tornado Sailing in Makkum en kan dus dagelijks bezichtigd worden!

De zeilen sets zijn in zeer goede staat en compleet : 4 fokken, 4 grootzeilen, 2 spinakers.

Vraagprijs 19.850,= euro
BOOTDETAILS:
Naam FFNX
Bouwjaar 2002
Bouwnummer 26
Gewicht boot ca. 906 kg
Ballast ca. 400 kg
Lengte over alles 6.50 meter
Grootste breedte 2.50 meter
Diepgang 1.25 meter
Doorvaarthoogte 9.75 meter
Romp gemaakt van Polyester, sandwichconstructie

INVENTARISLIJST
• Trailer merk Pega (2001)
• Disselslot
• Spanbanden
• Verzwaard toer roerblad
• 2de wedstrijd geoptimaliseerd roerblad (= extra licht) met beschermingsplaat
• Set zeilen merk Doyle 2002 Grootzeil, Fok
• Set zeilen merk Kool 2002 Grootzeil, Fok
• Set zeilen merk Hagoort 2009 Grootzeil, Fok, Spinaker
• Storm fok 2006
• Set zeilen merk Hagoort 2015 Grootzeil, Fok (2.500€)
• 3 sets landvasten
• Schoten, lijnen en vallen volgens eenheidsklasse voorschriften
• Blokken en klemmen
• Spinakerboom
• 2 barberhaulers
• Buitenboordmotor Yamaha 5pk 2 tact (2004, geïnspecteerd in 2018)
• Aluminium motorsteun met kunststof plank
• Benzinetank
• Helmstockverlenging (spinlock)
• Raymarine Log
• Raymarine Dieptemeter
• Raymarine autohelm = autopilot
• Raymarine windex
• Raymarine E97 Hybrid Touch Plotter
• Accu 2018 + acculader
• Anker met lood verzwaarde lijn
• Takel lus voor de kraan
• Schaar
• Binnenverlichting
• Eenheidsklasse meetbrief
• Volledige kussensset in perfecte staat
• Zonnepaneel
Contact gegevens:
Richard Drent
risjdrent@gmail.com
+33 621507213

Zie ook de advertentie bij Tornado sailing


  • 0

Voorlopige FF65 kalender 2021

DatumWedstrijdLocatieKW
24 April 202150 Mijl Race Lelystad-Markermeer*
1 en 2 Mei 2021Y-toren RaceDurgerdam-Markermeer
26 en 27 JuniAlmere Race WeekendAlmere Haven-Gooimeer*
5 JuniEenzame Noord RaceAlmere Haven-Gooimeer-Markermeer*
6 en 7 SeptemberPampusregattaMuiderzand-Markermeer
10 tot 12 SeptemberNK ORC 4Muiden-Markermeer
Medio SeptemberWolderwijd-CupZeewolde-Wolderwijd
Medio Sept/Okt.NK FF65Zeewolde/Harderwijk-Wolderwijd*

  • 0

Jaarprijs 2020

We zijn 2020 begonnen met de nodige annuleringen van Klasse-wedstrijden. Een van de voorjaars-klassiekers kon begin Juni geen doorgang vinden maar is uiteindelijk in Augustus gevaren. Met een forse bries is de Eenzame Noord dan uiteindelijk toch gevaren met deelname van 1 FF-je. Al jarenlang prijkt er telkens een FF65 op de sportboten-ranglijst en dat was in 2020 niet anders. Het gemengde Duo Sietske Snouck en Randolf Kobus hielden deze keer onze eer hoog aan boord van de Femme Fatale (in augustus overigens nog anoniem tijdens de transformatie van FFniks naar de Femme Fatale).

Hun deelname aan de Eenzame Noord bleek aan het einde van het seizoen bepalend voor het verwerven van de Jaarprijs.

Nu is de Jaarprijs oorspronkelijk bedoeld voor voor de grootste ambassadeur van de klasse. Omdat dat lastig te meten is hebben we eerder besloten dat het toch een strijd om de punten is welke behaald worden tijdens de klasse-wedstrijden.
Nu kunnen we desondanks stellen dat het initiatief van het weer in de vaart brengen van de FFniks en er vervolgens een ‘damesboot’ van te maken al op groot enthousiasme kan rekenen. Door er ook nog enorm veel mijlen mee te varen en bij iedere gelegenheid het ruime sop te kiezen is de Jaarprijs 2020 hun van harte gegund!

De volledige uitslag:


  • 0

Klassenkampioenschap FF65 2020

Op 3 en 4 oktober werden op het Wolderwijd nabij Zeewolde de klassenkampioenschappen voor 2020 georganiseerd.

De omstandigheden waren op beide dagen uitdagend; zaterdag een variabele wind met een bescheiden 4-8 knopen wind. Zondag gingen alle remmen los met uiteindelijk meer dan 25 knopen wind.

Als altijd spannende races met de nodige wisselingen aan de kop van het veld maakte het voor iedereen de moeite waard!

Fianchetto was natuurlijk de te kloppen boot maar en het is diverse schepen toch nog gelukt om voor Ed, Peter en Harald de bovenboei te ronden. Het vasthouden van die positie was natuurlijk weer wat lastiger en meestal was het toch weer De Fianchetto die aan het langste eind trok.

Zaterdag hebben we 4 races kunnen varen met als tussenstand:

Fianchetto 1e met 5 punten
Face2Face 2e met 8 punten
Fast Forward 3e met 15 punten
Footloose 4e met ook 15 punten
Met name rond de 3e plaats was het erg spannend met 3 schepen binnen 3 punten.

Een nouveauté was de damesboot Femme Fatale. Met de nagels rood gelakt verscheen er een volledig door dames bemande FF aan de start. De voormalige EFFenix was keurig gepoetst en van nieuwe striping voorzien een opvallende verschijning. De dames gaan vast nog van zich laten horen!

Zondag was in de voorspellingen al een dag met een flinke wind welke in de loop van de dag zou aantrekken. Nou, we hebben er niet op hoeven wachten want ’s morgens bij het opvaren naar de start zaten we al boven de 20 knopen.

Een paar schepen kozen voor een rifje en dat bleek een prima keuze. In het kruisrak was de boot gewoon beter te hanteren wat met een beperkt bemanningsgewicht de controle vergroot. Voor de wind lever je dan wel iets in maar de verschillen waren kleiner dan verwacht.

De strijd aan de kop van het veld was bij deze wind opvallend fel; met nauwelijks verschil in snelheid waren het de Fianchetto, Fast Forward en Face2Face die binnen een paar scheepslengtes van elkaar bleven.

Met meer dan 10 knopen voor de wind stuiterden we over het Wolderwijd waarbij in race 6 (de 2e op zondag) het grootste deel van de vloot besloot de spi in de zak te laten. De Footloose was van mening dat het Adrenaline-niveau aan boord best nog een fractie hoger kon liggen dus trokken zij wel de spinnaker. Ruim 13 knopen bootsnelheid op de klokken was het resultaat en daarmee het snelheidsrecord van de dag.

De Einduitslag was identiek aan de uitslag van vorig jaar; nu echter wel met kleinere marge voor Ed; namens de Face2Face; we komen er aan!


  • 0

FF Clinic in Harderwijk

FF trainen in Harderwijk

Op het Wolderwijd bij Harderwijk varen een aantal identieke bootjes rond een korte startlijn. Ze zoeken positie voor een goede start. Een man op de Rib van watersportvereniging Flevo houdt een vlag omhoog en bij een lange fluittoon gaat de vlag naar beneden en er is gestart… Verbeten gezichten… op weg naar de bovenboei die onderdeel is van een heel kort baantje.

Zaterdag 30 juni had watersportvereniging Flevo een aantal boten van de de FF 65 klasse te gast. In totaal 8 boten met elk 3 bemanningsleden hadden zich ingeschreven voor de Zeilwedstrijd clinic die Flevo had georganiseerd.

De aanloop naar het evenement begon al in januari met de vraag van het bestuur van de FF 65 klasse vereniging of Flevo een wedstrijd wilde organiseren. Hierbij werd al aangemerkt dat het aantal deelnemers niet heel groot zou zijn en dat misschien een Matchrace een mooi alternatief kon zijn. Nu is het risico bij het organiseren van Matchracen dat er de hele dag wind moet zijn wil je een mooie serie kunnen varen. Al snel werd het idee geboren om een zeilwedstrijdtraining te organiseren. Toen dit met enthousiasme bij het bestuur van de FF 65 werd ontvangen konden we aan de gang.

De doelstelling: Deze training door professionals brengt de FF65 zeilers naar een hoger plan en zal de onderlinge verschillen nog kleiner maken. De clinic is voor elk FF65 team een ‘must’ omdat naast tactiek de boothandling en trim ook uitgebreid aan bod zal komen!

Wouter Kollmann werd als trainer vastgelegd. Wouter is een goede bekende van ons. Wouter is een professioneel beroepszeiler die naast zijn werk voor North Sails ook vele internationale evenementen vaart. Verder heeft Wouter jarenlang (bij Ed Brand) op de FF65 gevaren en vaart op dit moment J/70 op internationaal niveau.

We hebben er voor gekozen om het evenement alleen op zaterdag te doen zodat deelnemers de gelegenheid hadden om op vrijdag naar Harderwijk te komen. Een ligplaats in de haven was voor het weekend inbegrepen. Voor zondag hadden we geen activiteit gepland zodat er gelegenheid was om de boot weer richting thuishaven te brengen.

Zaterdag ochtend was het al een en al bedrijvigheid op de haven, de bootjes werden klaargemaakt.

Om 9.30 u verzamelen op het terras van de Kop van de Knar, het clubhuis van Flevo. Bij de koffie met gebak werd iedereen welkom geheten en de opzet van de clinic uitgelegd. Een kleine up- en downwind baan en vooral veel startjes. Wouter gokte op 12 starts..

Het werden er uiteindelijk 7 maar het was werkelijk fantastisch zeilweer, strak blauwe hemel en eigenlijk de hele dag gewoon een goed windje, 3 – 4+ beaufort. Zonnebrand smeren en veel (water) drinken was het devies. Dit was gewoon een cadeautje!

Tussen de starts door werden er door Wouter tips gegeven. Per boot en volledig gericht op het niveau van de schipper en bemanning. Een aantal schepen voer met een gelegenheidsbemanning omdat de vaste bezetting verhinderd was. Ook werden tips gegeven om dingen te proberen die je tijdens een ‘echte’ wedstrijd niet zo snel zou doen als je ze niet eerder hebt uitgeprobeerd, daar is precies een training zoals deze voor bedoeld! Tijdens de wedstrijd voer Flevolid Roelof Jeuring op de RIB door het veld om Wouter de gelegenheid te geven om foto’s en filmpjes te maken van de trim of de boothandling in verschillende manoeuvres. Deze werden tijdens de evaluatie getoond en lieten aan duidelijkheid niets te wensen over. (De foto hieronder laat de positie van het leioog zien.)

Na de evaluatie hadden we een prima verzorgde barbecue en werd er onder het genot van een drankje nagepraat.

Terugkijkend hebben we een super dag gehad waarbij het voor elke deelnemer leerzaam is geweest. En dat is best bijzonder als je nagaat dat ook Ed Brand, onze meervoudig Nederlands kampioen, dit aangeeft.

Flevo heeft met de zeilwedstrijdclinic aangevoeld waar de behoefte van de FF 65 klasse lag en heeft dit heel goed ingevuld. Dat een aantal boten een dag moest varen om vanuit o.a. Almere-Haven of Naarden in Harderwijk te komen was het dubbel en dwars waard.

De clinic voor de FF 65 gaan we daarom zeker herhalen!

Erik Scheepmaker

FF Wit (14) en wedstrijdcommissaris WV Flevo


  • 0

Uitslag Blue Water App regatta 2018

 

 

 

 

 

 

 

 


  • 0

40 Mijl van Bru, verslag van Perry van de Graaf

Op zaterdag 26 mei werd voor de 11e keer de 40 mijl van Bru georganiseerd. Een zeilwedstrijd over 40 mijl, duo-handed op de Grevelingen.

Er mogen maximaal 200 schepen aan deelnemen, geen platbodems en de lengte moet groter zijn dan 7 meter. Dit laatste is een probleem voor de FF65. Maar op basis van de zeileigenschappen hebben we vorig jaar al dispensatie gekregen.

Dit jaar voer ook de Fortissimo mee, een FF65 Special. Helaas voor ons, zijn zij in een andere klasse ingedeeld, dus konden we niet tegen elkaar zeilen en moesten we het van de gezeilde tijd op de uitslagenlijst hebben.

Voor ons was dit de derde keer dat we mee zeilden. Vorig jaar voor het eerst met de FF65. Hoewel we de boot toen pas een maand hadden, kwamen we toch tot een 5e plaats.

Dit jaar waren de condities ideaal. Een Oostenwind 3 Bft die redelijk door bleef staan.

Voor ons begint het evenement op de dag er voor. Vanaf het Haringvliet, via drie sluizen, met een zeiltocht naar Bruinisse. Hier is het op vrijdagavond de startpapieren/nummer ophalen. Mijn ouders (beide 82 jaar) liggen met hun boot reeds in Bruinisse en dienen een weekend lang als bed & breakfast. Op zaterdag is de wedstrijddag, die om 6.45 uur start met een palaver. Hier worden alle deelnemers met koffie en Zeeuwse bolus opgevangen door de organisatie. De wedstrijdbaan wordt bekend gemaakt. Niet verwonderlijk wordt er voor de Oostbaan gekozen. In totaal wordt er in 8 groepen gestart. Onze start is om 9.25 uur, wat uiteindelijk 9.50 uur wordt doordat bij 2e voorgaande klasse de start volledig opnieuw moet.

Wij gaan uiteindelijk met 23 schepen goed over de start, naar de eerste bovenboei. Deze ligt onhandig. Volgens de papieren moet deze over BB gerond worden, maar tijdens het palaver werd nadrukkelijk verteld deze over SB te ronden. In de wedstrijd blijkt dat gelijk de 2e boei aangezeild kon worden en de “bovenboei” automatisch een SB boei werd. Bij de start moesten we een aantal schepen voor laten gaan, maar daarna zijn we meteen weggeklapt van de vloot. Uiteindelijk waren we als eerste bij de bovenboei. Hierna kon de spinnaker er op en samen met een Zeeton konden we uitlopen op de rest van het veld. Tot aan het eind van de Grevelingen bleef de Zeeton op onze hielen. Ondertussen de langzamere boten van twee voorgaande klassen inlopend.

Ter hoogte van Den Osse liggen een aantal kruisrakken. En wordt traditioneel een foto van je boot gemaakt. In voorgaande jaren vanuit een helikopter. Dit jaar vanaf het water. Hierna was het met lange slagen terug naar Bruinisse. Aan de wind konden we met iedere slag de Zeeton steeds verder achter ons laten, maar kwam een Contessa 32 wel dichterbij. Bij Bruinisse moest tweemaal een ronde om de Mosselbank gezeild worden. Dit betekent veel spi-handelingen in korte tijd. Terwijl hier alle klassen weer bij elkaar beginnen te komen en het dus gezellig druk is op het water (met dit jaar bijna 180 deelnemende schepen).

Uiteindelijk konden wij om 16.46 uur finishen en waren we op line-honours als eerste binnen van onze klasse. Boten die op handicap voor ons moesten eindigen, lagen dus achter ons. We hadden dus alle vertrouwen in de prijsuitreiking.

Maar dat werd ’s avonds een ontgoocheling. Nadat de prijsuitreiking al een paar keer was uitgesteld, stonden wij uiteindelijk niet op het podium, maar wel twee schepen die kort achter ons gefinisht waren, beide een SW van 99. Terwijl wij een SW van 104 hadden.

Na de balkonscene hebben we protest aangetekend. Later bleek dat de computer alle uitslagen verkeerd berekend had. En moest alles opnieuw.

Uiteindelijk kwam via facebook op 3 juni de definitieve uitslag, deze zag er voor een stuk beter uit. We waren 1e in onze klasse geworden.

Tijdens de wedstrijd hadden wij een SW van 104, terwijl deze voor 2018 op 100.1 (met spi) is gesteld. Maar ook met die handicap zouden we (berekend) nr 2 achter ons laten.

Al met al een mooie zeildag gehad op de Grevelingen met een mooie uitslag.

Perry van de Graaf

For Fun

FF65 (nr 24)


  • 0

Uitslag Almere Regatta 2018

Een bescheiden opkomst bij onze tweede klassewedstrijd.
Weer was Ed de snelste.. Hopelijk gaat de clinic van Wouter ons allemaal helpen de Fianchetto bij te houden!

No Zeilno Naam Punten 1 2 3 4 5
1 5033 Fianchetto 4.0 1 1 (2) 1 1
2 29 Sjeekie 8.0 (3) 2 1 3 2
3 5578 LEFF 11.0 2 (4) 4 2 3
4 18 Off-duty
FF65
14.0 (4) 3 3 4 4

  • 0

  • 0

Uitslag 50 Mijls van Lelystad

Op 28 April is in Lelystad de jaarlijkse 50 Mijls Dual Handed race gevaren.
Sinds 2017 ook op onze kalender dus nu ook weer met een mooi veld FF-jes.

Omdat de ORC 4 is komen te vervallen hadden we de startlijn geheel voor onszelf en toch presteerde er verschillende bootjes het om bij de start terug te moeten draaien omdat er bij het startschip te weinig ruimte was.
De wedstrijd zelf was enerverend met veel verschillende omstandigheden van 2 tot 30 knopen wind waarbij Sjeekie zijn bekende zwarte spinnaker uit de lijken trok.
Een mooie baan achterlangs de Marker Wadden en twee keer een lang kruisrak voor de Flevopolder langs maakte dat we de 50 mijl in iets minder dan 10 uur gevaren hebben. Een gemiddelde van 5 knopen inclusief de kruisrakken is een mooie snelheid en we waren dan ook blij rond 7 uur ’s avonds binnen te lopen.

Hier de uitslag van de eenheidsklasse. Het SW klassement werd ook gewonnen maar in het totaalklassement (Timekeeper) kwamen wij er dit jaar niet aan te pas.


Op zoek naar?