Author Archives: beheerder

  • 3

Cowes Week 2024 met de Face2Face

Ergens in de afgelopen winter is het idee geboren. Door een beetje op Youtube te snuffelen kom je allerlei beelden tegen van de ‘Round the Isle’ en de ‘Cowes week’. Dat laatste leek ons ook wel wat!

Al in Februari zijn we aan de slag gegaan; Als het echt zo groot is kunnen we maar beter op tijd beginnen. Het begint met de huisvesting… op de boot slapen leek ons tijdens een week intensief zeilen niet zitten dus eerste actie was een B&B boeken. Schijnt een populaire week te zijn dus de prijzen rezen de pan uit maar toch nog iets fatsoenlijks kunnen vinden; meer dan 2 bedden zal het niet zijn maar ik denk ook niet dat we veel meer nodig hebben.

Toen op zoek naar een Ligplaats; we waren blijkbaar ruim op tijd want we hadden verschillende opties. East Cowes Marina is het geworden.

Vervolgens de Ferry uitgezocht. We moeten 2 keer het water over met de trailer dus een heel schema opgesteld met reistijden en afvaarten; Calais-Dover is de eerste waar we voor in moesten schepen en die dan voor de 24e Juli geboekt.

‘s Middags het kanaal over en ’s avond de Solent; een lange dag maar wel te doen qua reistijden (je krijgt die kant op natuurlijk een uurtje cadeau!)

Toen begon het echte werk!

Hoe bereiden we ons voor op onze deelname en wat hebben we nodig om op dit kustwater alles heel te houden? Het zou natuurlijk een beetje suf zijn als we na alle voorbereiding met b.v. een stagbreukje een einde maakt aan onze illusies. Een lekke band van de trailer onderweg zou ook niet heel erg goed uitkomen. Daarom goed nagedacht en onze maatregelen genomen:

-Een nieuw setje zeilen (Is op een FF65 gelukkig overzichtelijk en vroeg of laat toch aan de beurt)
-Servicebeurt voor de trailer (al 12 jaar op dezelfde bandjes vraagt om een controle)
-Nieuwe verstaging (met 12 jaar ook al over de THT heen)
-IRC meetbrief
-Klassenvlag
-Aanvullende belettering van de romp (klasse- en zeilnummer)
-Passende verzekering met een WA dekking van 3.000.000 Pond
-Kraan reserveren om de Boot in Cowes te hijsen (2x)
-Een Voordekker!

Om met de laatste te beginnen: We zeilen in NL natuurlijk met allerlei opstappers maar we hadden er niet echt een op het oog voor de actie naar Cowes. Snel het idee geboren om een Local te zoeken! De stroming in de Solent is zo bepalend dat een beetje lokale kennis buitengewoon nuttig kan zijn en daarnaast is het natuurlijk ook superhandig als gids in het dorp en op het eiland. Op de eerste mailtjes richting de organisatie kwam weinig respons, het was blijkbaar nog te vroeg. Twee maanden later een tip: zet je vraag op het Crewsearch-forum. -gut-.

Na een paar weken de eerste belangstellenden. Van de nodige jeugdigen tot een Française die een poging gedaan had voor de olympische ploeg 49er FX… we konden kiezen! Uiteindelijk een kandidaat die niet zozeer met zijn mond zeilde maar op zijn 62e nog enthousiast op zijn Surfboard aan zijn Kite hing.

Die weet hoe hij zich moet bewegen en kan vast een Spi-boom vasthouden!

David dus en hij komt van het Eiland Wight. daar gaan we het mee avonturen. Meer onderbuik dan harde feiten maar we zijn vaker positief verrast!

Via het Watersportverbond een IRC meetbrief aangevraagd; in Engeland mogen we met z’n 5-en op de FF! Ze hebben blijkbaar niet naar de dekinrichting gekeken. Een IRC handicap is redelijk vergelijkbaar met een ORC maar dan nog iets uitgebreidere berekening.

Ondertussen natuurlijk allerlei andere snuisterijen aangeschaft van bedrukte Hoodies, zeillaarzen, Auto met trekhaak e.d.

Boot te water laten was ook zo’n dingetje. De haven van onze ligplaats voor een week bleek geen kraan te hebben. Gelukkig iets verderop weer wel! (Shepards Marina). Helaas hadden we de ligplaats al geboekt dus konden we ze niet blijer maken dan twee hijsbeurten.

Alles leek in kannen en kruiken dus wij enthousiast op weg naar Cowes.

Eerste deel liep volgens schema (we waren een dag eerder vertrokken met een overnachting in België om eventuele vertraging in het verkeer geen spelbreker te laten zijn. Achteraf ook heel verstandig wat dat was het zeker geworden met een vertraging van 1.5 uur bij Antwerpen.

Na Calais-Dover door naar Portsmouth. Hier ook vertraging opgelopen maar een boot later bracht ons naar de overkant.

’s Avonds om 9 uur waren we op Wight; Nog niet gegeten dus bij de eerste-de-beste Fish and Chips gestopt voor een voedzame maaltijd. Je raadt het nooit… Vis was uitverkocht! Met een sneu bakje patat de eerste honger dan maar gestild. We waren veilig aangekomen en dat was eigenlijk het belangrijkste. De B&B was boven verwachting; ruime kamer, aardige mensen en koud biertje stond al op ons te wachten. Dit hadden we niet beter kunnen treffen.

De dag na aankomst de boot te water; dat gebeurt hier buitengewoon zorgvuldig! Met mijn voorstel de boot met de stropjes aan de kiel te hijsen werd niet zomaar akkoord gegaan. Na het nemen van de nodige foto’s van de constructie werd de Face2Face uiterst zorgvuldig in het zoute water gehesen.

Deze dag gebruikt om de boot op ons gemak op te tuigen en weer in race-modus te brengen. Nieuwe verstaging en op en alle lijnen weer inscheren

Vrijdag was onze trainingsdag; onze nieuwe voordekker David ontmoet en de eerste rakjes op de Solent gevaren. Het was snel duidelijk dat hier alles draait om de getijden; met soms stroomsnelheden van meer dan 2 knopen was dit absoluut iets om rekening mee te houden.

Zaterdag ging het gebeuren! De eerste wedstrijd! De windverwachting was matig maar voor een eerste dag nemen we overal genoegen mee. De organisatie van de Cowes-week doet er alles aan om de baan af te stemmen op de omstandigheden; iedere klasse kreeg een uur voor de start een berichtje via de App omtrent de te varen baan. Alle vaste boeien in de Solent kregen een code en werden zo nodig benut. De kleinere schepen kregen een kortere route, de grotere (TP52 e.d.) moesten meer mijlen varen.

Naast de verschillende banen waren er ook verschillende start- en finishlijnen. Alles dus volledig maatwerk en dat met 30 verschillende starts!

Onze prestatie die eerste dag was mager maar met 5 boten vals gestart (we starten deze eerste keer met de stroom mee) mochten we een 9e plaats optekenen. Daar moesten we de rest van de week nog heel erg ons best voor gaan doen! In de loop van de dagen viel het met de wind een beetje tegen; standaard is hier 20 knopen maar vanwege de afwijkende weerspatronen kwam dat er nog niet uit. Er werd überhaupt niet gestart onder de 10 knopen maar we hoopte natuurlijk op meer.

De concurrentie bestond uit H-boten, Hunter Sonata’s en een paar traditionele Engelse schepen.  We hadden een van de zwaarste handicaps dus moeten we eigenlijk iedereen achter ons houden. Nou, da’s niet gelukt! De kwaliteit van zeilers zat hem vooral in het varen op de getijden. Veel deelnemers varen al jaren mee en wisten precies waar je het effect van de stroming ten optimale kon benutten.

Daarom waren we op zoek naar die 20 knopen; in plané kunnen het verschil maken en dat is ons de laatste dag pas echt gelukt. 2e binnen en op handicap 5e.

Op de finish afgeschoten met de kanonnen voor het Clubhuis maakte de week af.

Achteraf bleek de IRC 7 een behoorlijk competitieve klasse met een gezond aantal protesten die uiteindelijk bepalend waren voor de einduitslag. Wij moesten er ook aan geloven maar een tip: nooit een Go-Pro filmpje aanleveren als dat uiteindelijk het bewijs levert dat je fout zat; Ook zinvol de regels goed te lezen voordat je überhaupt protesteert maar dat spreekt natuurlijk voor zich. De protesterende partij kon met een DSQ naar huis; ze hebben ons de rest van de week niet meer aangekeken.

Resumé; Cowes week is een beleving die je nergens anders kunt ondergaan. Dit jaar al voor de 198e keer georganiseerd is het een van de langstlopende sportevenementen in Engeland. Alles en iedereen ademt zeilen. De laatste dag zelfs met applaus en aanmoedigingen van de oever op het laatste rak richting de finish; waar maak je dat mee?


  • 0

Reven Doen We Nooit

Een verslag van het Klassekampioenschap 2023

Afgelopen 14 en 15 oktober was de FF vloot te gast bij WSV Almere Haven.

Als laatste weekeind in de Pinguïn-reeks leek het ons een mooie gelegenheid om ons Klassekampioenschap nu in de Westelijke sector van de vloot te gaan varen.

Met in het zomerseizoen van 2023 toch vaker wat minder wind kregen we nu de gelegenheid onze kunsten bij 20+ knopen te gaan vertonen.

Met 8 FF-ers aan de start zat het dit jaar niet in de kwantiteit maar meer in de kwaliteit van de deelnemers. Met de nodige oud-kampioenen aan de start was de strijd als vanouds; iedere meter werd zwaar bevochten en als de bootsnelheid het verschil niet kon maken moest het maar met de strategie.

Een nieuw gezicht aan de start was de Frequent Flyer; niet onbekend in de vloot maar wel op de startlijn van een kampioenschap. Victor en crew zijn absoluut een aanwinst en we zien ze graag terug! Ook nieuwe Arcade mochten we verwelkomen; Nog een beetje onwennig met deze wind maar toch ook een 2-tje kunnen optekenen belooft veel voor de toekomst.

De wedstijdcommissie kon met de westelijke winden een flinke up-down baan uitleggen die we met forse gemiddelden konden afraffelen. Met een strakke achterstag en de overloop naar lei stuiterden we over de korte golven op het Gooimeer. De foto’s geven een goede indicatie van de omstandigheden met prachtige wolkenluchten en schuimkoppen op het water.

Na de eerste dag werden de grove lijnen van het podium al wat duidelijker; Na 3 races  lagen Footloose, Fianchetto, FF Wit en de Face2Face allen binnen bereik van de hoogste trede en was de strijd allesbehalve gestreden.

Ondank de stevige bries moest alles aan boord kloppen; de shifts goed peilen, boothandling in orde, Zeiltrim optimaal en dan ook nog fatsoenlijk starten waren voorwaardelijk voor goede score.

Ondanks het depoweren van het grootzeil was reven niet aan de orde; iedereen kon met de juiste trim de boot in de hand houden wat een van de bijzondere eigenschappen van de FF65 is; van 5 tot 25 knopen met hetzelfde tuig. Op het downwindse rak werd door verschillende schepen de 10 knopen aangetikt; Niet iedereen kwam met de Spinnaker droog bij de onderboei maar gelukkig bleef het maar bij 1 Chineesje.

In de loop van zondag werden de lijnen richting het podium steeds duidelijker maar het kwam dit jaar toch weer aan op de laatste race wie er zich de kampioen mocht noemen. FF Wit zou met een 1e plaats de Face2Face nog van de hoogste trede kunnen verdrijven maar de nodige inspanningen en tacktische moves van de Face2Face stak hier een stokje voor. De Fianchetto kreeg voor het eerst de ruimte om op te stomen naar winst in de laatste race en daarmee de weg voor de Face2Face te plaveien. Ook de Footloose bemoeide zich nog met deze strijd waardoor het podium definitief ingedeeld werd.

Nog het vermelden waard was de prestaties van ons Damesboot. Na de nodige jaren ervaring en training bleek dat ze zich met regelmaat absoluut konden meten met de ‘sterke’ mannen. Het rijtje 6e plaatsen was meer dan het op het scherm lijkt en konden we ze dit jaar vaker in de voorste gelederen aantreffen.

De Uitslag:

https://www.flickr.com/photos/198983259@N07/53279415057/in/album-72177720312165464/
https://www.flickr.com/photos/198983259@N07/53279415057/in/album-72177720312165464

  • 0

Jaarprijs 2021

Na een rommelig seizoen in 2020 gingen we voor 2021 enthousiast van start met de 50 mijls in Lelystad. Een wedstrijd die ondertussen een vaste plek gevonden heeft op onze kalender.

Omdat het nog niet toegestaan was een formele wedstrijd te organiseren had de organisatie er een informeel karakter aan gegeven met een virtueel startschip, een startprocedure op eigen klok en geen walprogramma. De strijd was er niet minder om!

Met een paar laatkomers ging het veld om half negen van start voor 50 mijl op het Markermeer en rondom de Marker Wadden. Een mooi briesje wat gedurende de dag aan trok tot iets van 15 knopen. Zo’n weerpatroon is voor het overall-klassement ideaal voor de kleinere bootjes dus geholpen door de weergoden was het podium behoorlijk FF blauw gekleurd. De Face2Face ging erg hard maar kon Sjeekie die wel op tijd gestart was niet meer inhalen en ondanks een einduitslag waar de F2F bovenaan stond ging de eer beslist naar Kees en André!

Als 2e event stond het Almere Race Weekend op de kalender. Helaas moest de organisatie besluiten deze af te lassen omdat een evenement in wedstrijdverband nog niet toegestaan was en er natuurlijk bij een meerdaags evenement het nodige verkeer op de locatie zou opleveren (in tegenstelling tot de 50 mijls)

Als 3e event stond de Eenzame Noord Race. Dit jaar een leuke opkomst van FF-jes met nu Ed op kop. Ondanks de afstand toch weer een spannende race met doorgesleten vallen, gebroken spinnaker-bomen en verkrampte spieren.

Tot slot het KK in Zeewolde (zie verslag elders op de site)

Hierbij het overzicht met als winnaar de Fast Forward! Een hele mooie prestatie van Maurijn met Crew die met name op het KK liet zien dat ze op eigen kracht gewoonweg harder gingen dan de rest.

De totaaluitslag:

Eindstandjaarprijs 202150 mijlsEenzame NoordNKEindstand
1Fast Forward18192057
2Face2Face19171955
3Femme Fatale17181348
4Fianchetto0201535
5Footloose1601632
6Off White0151429
7Sjeekie200020
8FireFly001818
9FF Wit001717
10Frequent Flyer016016



  • 0

Het Klassenkampioenschap 2021

Op 25 en 26 september 2021 is er op het Wolderwijd weer fel gestreden om het klassenkampioenschap 2021.
Zou het iemand lukken om de Fianchetto van de troon te stoten die ze nu al zo veel jaar bezetten?


Op zaterdag traden er 8 schepen aan met goed geprepareerde bemanning en uitrusting. ’s Morgens werden we zelfs nog verrast door een zwempartij waarbij het onderwaterschip van de Fast Forward nogmaals schoongeboend werd. Toen wisten we nog niet wat een overweldigend effect deze actie zou hebben. Niet alleen de mentale druk op de andere toekijkende teams, maar die boot liep ook echt als de brandweer. Dat dit navolging zou
krijgen blijkt aan het einde van het kampioenschap …


Op het Wolderwijd werd door een samenwerking van WV Flevo en WV Zeewolde een mooie baan uitgezet en met de Adriana als startschip was dit een perfecte setting voor een mooie strijd. Op zaterdag nog gezamenlijk met de Wolderwijd-cup werden we, conform planning, om 10:25 weggeschoten van de startlijn. Bij ca. 5 tot 8 knopen wind werd het een tactische race waarbij iedereen naarstig op zoek ging naar het juiste gevoel in de boot. Trim, tactiek en strategie waren allesbepalend en er werd opvallend dicht bij elkaar gestreden waardoor er diverse wisselingen van posities op te tekenen waren.


Dit jaar moesten Ed, Peter en Harald zich zelfs in gaan spannen om de voor hun gebruikelijke zegetocht in te zetten. Dat was een stuk lastiger dan voorheen waardoor aan het einde van de dag de Fast Forward op 1 e en de Fianchetto met dezelfde score als de Face2Face op de 2e stek de dag af hebben gesloten. Op deze eerste dag lag het veld duidelijk in twee groepen uiteen. Een kopgroep van een bootje of vier en de groep daarachter. Binnen die groepen
wisselden de posities regelmatig en werd er fel gestreden. Met regelmaat werd binnen luttele seconden van elkaar gefinished, waarbij de Footloose en FF Wit zelfs een keer met één seconde verschil over de lijn gingen.

Dat het veld erg dicht bij elkaar lag bleek wel uit de finish die verdacht veel op een start leek
(zie foto).

Zaterdagavond hebben we met nagenoeg de voltallige vloot op het Clubschip van de WV Zeewolde uitgebreid na kunnen tafelen onder het genoegen van de een Afhaal Chinees (Elfried, dank voor het regelen!). voorafgegaan door het traditionele steigerbier, aangeboden door het bestuur van de FF65 Klasse-organisatie. Menige boeironding of loefduel is nogmaals de revue gepasseerd en er werd lering getrokken uit de besproken
situaties.


Zondagmorgen werden we geconfronteerd met het onwel worden van Peter, een van de bemanningsleden van de Fianchetto. Na een aanval van duizeligheid moest Peter mee naar het ziekenhuis om de nodige tests te ondergaan die gelukkig allemaal positief uitvielen. Ook voor de rest van de vloot was het even pas op de plaats en de berichtgeving nadien was voor iedereen een opluchting.

De Fianchetto moest zich terugtrekken wat natuurlijk volstrekt begrijpelijk was en tegelijkertijd betekende dit ook meteen het missen van een belangrijke concurrent.

De strijd werd nu gestreden onder de overgebleven 7 deelnemers waarbij de kaarten nogmaals goed geschud werden. De wind was wisselend van kracht en in de laatste race leek op een gegeven moment de wind helemaal weg te vallen. Met de spi op ging iedereen op zoek naar wind, en degene die het eerste weer druk hadden waren spekkoper. De Femme Fatale verloor daar haar prachtige derde positie in het veld om uiteindelijk als laatste door
de finish te gaan.

De Fast Forward bleek haar reeks van zaterdag strak door te kunnen zetten met een serie ééntjes . In de derde wedstrijd van die dag moest een OCS geïncasseerd worden, anders had het zomaar gekund dat ze dit kampioenschap met één aftrek alleen maar ééntjes hadden gevaren. Gelukkig was er meer dan genoeg marge om deze OCS weg te strepen, waardoor ze uiteindelijk met een respectabele 9 punten kampioen zijn geworden.


De mannen van de FireFly hadden de zondag uitgekozen om met een mooie reeks de FF Wit van het podium te verdrijven. Ze kwamen maar een paar puntjes te kort om de Face2Face te bedreigen maar wel heel strak gevaren van onze studenten!
Opvallend op deze tweede dag was dat de Fast Forward een paar keer overtuigend voor lag met vooral strijd met de FireFly en de Face2Face. De andere boten waren er ook dicht bij en zo was dit weekeinde voor iedereen een spannende strijd.
Niet alleen een spannende strijd, maar een prachtige wedstrijd, uitstekend georganiseerd, op prachtig water en heel gezellig. Voor volgend jaar gaan we ook de andere FF zeilers enthousiasmeren, want wat is er nou mooier dan met zijn allen met dezelfde bootjes mooie wedstrijden te varen en een gezellig weekeinde te hebben!


  • 0

Jaarprijs 2020

We zijn 2020 begonnen met de nodige annuleringen van Klasse-wedstrijden. Een van de voorjaars-klassiekers kon begin Juni geen doorgang vinden maar is uiteindelijk in Augustus gevaren. Met een forse bries is de Eenzame Noord dan uiteindelijk toch gevaren met deelname van 1 FF-je. Al jarenlang prijkt er telkens een FF65 op de sportboten-ranglijst en dat was in 2020 niet anders. Het gemengde Duo Sietske Snouck en Randolf Kobus hielden deze keer onze eer hoog aan boord van de Femme Fatale (in augustus overigens nog anoniem tijdens de transformatie van FFniks naar de Femme Fatale).

Hun deelname aan de Eenzame Noord bleek aan het einde van het seizoen bepalend voor het verwerven van de Jaarprijs.

Nu is de Jaarprijs oorspronkelijk bedoeld voor voor de grootste ambassadeur van de klasse. Omdat dat lastig te meten is hebben we eerder besloten dat het toch een strijd om de punten is welke behaald worden tijdens de klasse-wedstrijden.
Nu kunnen we desondanks stellen dat het initiatief van het weer in de vaart brengen van de FFniks en er vervolgens een ‘damesboot’ van te maken al op groot enthousiasme kan rekenen. Door er ook nog enorm veel mijlen mee te varen en bij iedere gelegenheid het ruime sop te kiezen is de Jaarprijs 2020 hun van harte gegund!

De volledige uitslag:

Na een uitgebreide Refit is de prijs tenslotte uitgereikt aan de dames op 25 Augustus:

Voor het seizoen 2021 is de strijd al in volle hevigheid losgebarsten met de 50 Mijls in Lelystad en de Eenzame Noord in Almere. Met het wegvallen van het Almere Race-Weekend moet het op het NK FF65 gebeuren!


  • 0

FF65 kalender 2021

DatumWedstrijdLocatieKW
24 April 202150 Mijl Race Lelystad-Markermeer*
1 en 2 Mei 2021Y-toren RaceDurgerdam-Markermeer
26 en 27 JuniAlmere Race WeekendAlmere Haven-Gooimeer*
5 JuniEenzame Noord RaceAlmere Haven-Gooimeer-Markermeer*
6 en 7 SeptemberPampusregattaMuiderzand-Markermeer
10 tot 12 SeptemberNK ORC 4Muiden-Markermeer
25-26 SeptNK FF65Zeewolde/Harderwijk-Wolderwijd*


  • 0

Klassenkampioenschap FF65 2020

Op 3 en 4 oktober werden op het Wolderwijd nabij Zeewolde de klassenkampioenschappen voor 2020 georganiseerd.

De omstandigheden waren op beide dagen uitdagend; zaterdag een variabele wind met een bescheiden 4-8 knopen wind. Zondag gingen alle remmen los met uiteindelijk meer dan 25 knopen wind.

Als altijd spannende races met de nodige wisselingen aan de kop van het veld maakte het voor iedereen de moeite waard!

Fianchetto was natuurlijk de te kloppen boot maar en het is diverse schepen toch nog gelukt om voor Ed, Peter en Harald de bovenboei te ronden. Het vasthouden van die positie was natuurlijk weer wat lastiger en meestal was het toch weer De Fianchetto die aan het langste eind trok.

Zaterdag hebben we 4 races kunnen varen met als tussenstand:

Fianchetto 1e met 5 punten
Face2Face 2e met 8 punten
Fast Forward 3e met 15 punten
Footloose 4e met ook 15 punten
Met name rond de 3e plaats was het erg spannend met 3 schepen binnen 3 punten.

Een nouveauté was de damesboot Femme Fatale. Met de nagels rood gelakt verscheen er een volledig door dames bemande FF aan de start. De voormalige EFFenix was keurig gepoetst en van nieuwe striping voorzien een opvallende verschijning. De dames gaan vast nog van zich laten horen!

Zondag was in de voorspellingen al een dag met een flinke wind welke in de loop van de dag zou aantrekken. Nou, we hebben er niet op hoeven wachten want ’s morgens bij het opvaren naar de start zaten we al boven de 20 knopen.

Een paar schepen kozen voor een rifje en dat bleek een prima keuze. In het kruisrak was de boot gewoon beter te hanteren wat met een beperkt bemanningsgewicht de controle vergroot. Voor de wind lever je dan wel iets in maar de verschillen waren kleiner dan verwacht.

De strijd aan de kop van het veld was bij deze wind opvallend fel; met nauwelijks verschil in snelheid waren het de Fianchetto, Fast Forward en Face2Face die binnen een paar scheepslengtes van elkaar bleven.

Met meer dan 10 knopen voor de wind stuiterden we over het Wolderwijd waarbij in race 6 (de 2e op zondag) het grootste deel van de vloot besloot de spi in de zak te laten. De Footloose was van mening dat het Adrenaline-niveau aan boord best nog een fractie hoger kon liggen dus trokken zij wel de spinnaker. Ruim 13 knopen bootsnelheid op de klokken was het resultaat en daarmee het snelheidsrecord van de dag.

De Einduitslag was identiek aan de uitslag van vorig jaar; nu echter wel met kleinere marge voor Ed; namens de Face2Face; we komen er aan!


  • 0

FF Clinic in Harderwijk

FF trainen in Harderwijk

Op het Wolderwijd bij Harderwijk varen een aantal identieke bootjes rond een korte startlijn. Ze zoeken positie voor een goede start. Een man op de Rib van watersportvereniging Flevo houdt een vlag omhoog en bij een lange fluittoon gaat de vlag naar beneden en er is gestart… Verbeten gezichten… op weg naar de bovenboei die onderdeel is van een heel kort baantje.

Zaterdag 30 juni had watersportvereniging Flevo een aantal boten van de de FF 65 klasse te gast. In totaal 8 boten met elk 3 bemanningsleden hadden zich ingeschreven voor de Zeilwedstrijd clinic die Flevo had georganiseerd.

De aanloop naar het evenement begon al in januari met de vraag van het bestuur van de FF 65 klasse vereniging of Flevo een wedstrijd wilde organiseren. Hierbij werd al aangemerkt dat het aantal deelnemers niet heel groot zou zijn en dat misschien een Matchrace een mooi alternatief kon zijn. Nu is het risico bij het organiseren van Matchracen dat er de hele dag wind moet zijn wil je een mooie serie kunnen varen. Al snel werd het idee geboren om een zeilwedstrijdtraining te organiseren. Toen dit met enthousiasme bij het bestuur van de FF 65 werd ontvangen konden we aan de gang.

De doelstelling: Deze training door professionals brengt de FF65 zeilers naar een hoger plan en zal de onderlinge verschillen nog kleiner maken. De clinic is voor elk FF65 team een ‘must’ omdat naast tactiek de boothandling en trim ook uitgebreid aan bod zal komen!

Wouter Kollmann werd als trainer vastgelegd. Wouter is een goede bekende van ons. Wouter is een professioneel beroepszeiler die naast zijn werk voor North Sails ook vele internationale evenementen vaart. Verder heeft Wouter jarenlang (bij Ed Brand) op de FF65 gevaren en vaart op dit moment J/70 op internationaal niveau.

We hebben er voor gekozen om het evenement alleen op zaterdag te doen zodat deelnemers de gelegenheid hadden om op vrijdag naar Harderwijk te komen. Een ligplaats in de haven was voor het weekend inbegrepen. Voor zondag hadden we geen activiteit gepland zodat er gelegenheid was om de boot weer richting thuishaven te brengen.

Zaterdag ochtend was het al een en al bedrijvigheid op de haven, de bootjes werden klaargemaakt.

Om 9.30 u verzamelen op het terras van de Kop van de Knar, het clubhuis van Flevo. Bij de koffie met gebak werd iedereen welkom geheten en de opzet van de clinic uitgelegd. Een kleine up- en downwind baan en vooral veel startjes. Wouter gokte op 12 starts..

Het werden er uiteindelijk 7 maar het was werkelijk fantastisch zeilweer, strak blauwe hemel en eigenlijk de hele dag gewoon een goed windje, 3 – 4+ beaufort. Zonnebrand smeren en veel (water) drinken was het devies. Dit was gewoon een cadeautje!

Tussen de starts door werden er door Wouter tips gegeven. Per boot en volledig gericht op het niveau van de schipper en bemanning. Een aantal schepen voer met een gelegenheidsbemanning omdat de vaste bezetting verhinderd was. Ook werden tips gegeven om dingen te proberen die je tijdens een ‘echte’ wedstrijd niet zo snel zou doen als je ze niet eerder hebt uitgeprobeerd, daar is precies een training zoals deze voor bedoeld! Tijdens de wedstrijd voer Flevolid Roelof Jeuring op de RIB door het veld om Wouter de gelegenheid te geven om foto’s en filmpjes te maken van de trim of de boothandling in verschillende manoeuvres. Deze werden tijdens de evaluatie getoond en lieten aan duidelijkheid niets te wensen over. (De foto hieronder laat de positie van het leioog zien.)

Na de evaluatie hadden we een prima verzorgde barbecue en werd er onder het genot van een drankje nagepraat.

Terugkijkend hebben we een super dag gehad waarbij het voor elke deelnemer leerzaam is geweest. En dat is best bijzonder als je nagaat dat ook Ed Brand, onze meervoudig Nederlands kampioen, dit aangeeft.

Flevo heeft met de zeilwedstrijdclinic aangevoeld waar de behoefte van de FF 65 klasse lag en heeft dit heel goed ingevuld. Dat een aantal boten een dag moest varen om vanuit o.a. Almere-Haven of Naarden in Harderwijk te komen was het dubbel en dwars waard.

De clinic voor de FF 65 gaan we daarom zeker herhalen!

Erik Scheepmaker

FF Wit (14) en wedstrijdcommissaris WV Flevo


  • 0

Uitslag Blue Water App regatta 2018

 

 

 

 

 

 

 

 


  • 0

40 Mijl van Bru, verslag van Perry van de Graaf

Op zaterdag 26 mei werd voor de 11e keer de 40 mijl van Bru georganiseerd. Een zeilwedstrijd over 40 mijl, duo-handed op de Grevelingen.

Er mogen maximaal 200 schepen aan deelnemen, geen platbodems en de lengte moet groter zijn dan 7 meter. Dit laatste is een probleem voor de FF65. Maar op basis van de zeileigenschappen hebben we vorig jaar al dispensatie gekregen.

Dit jaar voer ook de Fortissimo mee, een FF65 Special. Helaas voor ons, zijn zij in een andere klasse ingedeeld, dus konden we niet tegen elkaar zeilen en moesten we het van de gezeilde tijd op de uitslagenlijst hebben.

Voor ons was dit de derde keer dat we mee zeilden. Vorig jaar voor het eerst met de FF65. Hoewel we de boot toen pas een maand hadden, kwamen we toch tot een 5e plaats.

Dit jaar waren de condities ideaal. Een Oostenwind 3 Bft die redelijk door bleef staan.

Voor ons begint het evenement op de dag er voor. Vanaf het Haringvliet, via drie sluizen, met een zeiltocht naar Bruinisse. Hier is het op vrijdagavond de startpapieren/nummer ophalen. Mijn ouders (beide 82 jaar) liggen met hun boot reeds in Bruinisse en dienen een weekend lang als bed & breakfast. Op zaterdag is de wedstrijddag, die om 6.45 uur start met een palaver. Hier worden alle deelnemers met koffie en Zeeuwse bolus opgevangen door de organisatie. De wedstrijdbaan wordt bekend gemaakt. Niet verwonderlijk wordt er voor de Oostbaan gekozen. In totaal wordt er in 8 groepen gestart. Onze start is om 9.25 uur, wat uiteindelijk 9.50 uur wordt doordat bij 2e voorgaande klasse de start volledig opnieuw moet.

Wij gaan uiteindelijk met 23 schepen goed over de start, naar de eerste bovenboei. Deze ligt onhandig. Volgens de papieren moet deze over BB gerond worden, maar tijdens het palaver werd nadrukkelijk verteld deze over SB te ronden. In de wedstrijd blijkt dat gelijk de 2e boei aangezeild kon worden en de “bovenboei” automatisch een SB boei werd. Bij de start moesten we een aantal schepen voor laten gaan, maar daarna zijn we meteen weggeklapt van de vloot. Uiteindelijk waren we als eerste bij de bovenboei. Hierna kon de spinnaker er op en samen met een Zeeton konden we uitlopen op de rest van het veld. Tot aan het eind van de Grevelingen bleef de Zeeton op onze hielen. Ondertussen de langzamere boten van twee voorgaande klassen inlopend.

Ter hoogte van Den Osse liggen een aantal kruisrakken. En wordt traditioneel een foto van je boot gemaakt. In voorgaande jaren vanuit een helikopter. Dit jaar vanaf het water. Hierna was het met lange slagen terug naar Bruinisse. Aan de wind konden we met iedere slag de Zeeton steeds verder achter ons laten, maar kwam een Contessa 32 wel dichterbij. Bij Bruinisse moest tweemaal een ronde om de Mosselbank gezeild worden. Dit betekent veel spi-handelingen in korte tijd. Terwijl hier alle klassen weer bij elkaar beginnen te komen en het dus gezellig druk is op het water (met dit jaar bijna 180 deelnemende schepen).

Uiteindelijk konden wij om 16.46 uur finishen en waren we op line-honours als eerste binnen van onze klasse. Boten die op handicap voor ons moesten eindigen, lagen dus achter ons. We hadden dus alle vertrouwen in de prijsuitreiking.

Maar dat werd ’s avonds een ontgoocheling. Nadat de prijsuitreiking al een paar keer was uitgesteld, stonden wij uiteindelijk niet op het podium, maar wel twee schepen die kort achter ons gefinisht waren, beide een SW van 99. Terwijl wij een SW van 104 hadden.

Na de balkonscene hebben we protest aangetekend. Later bleek dat de computer alle uitslagen verkeerd berekend had. En moest alles opnieuw.

Uiteindelijk kwam via facebook op 3 juni de definitieve uitslag, deze zag er voor een stuk beter uit. We waren 1e in onze klasse geworden.

Tijdens de wedstrijd hadden wij een SW van 104, terwijl deze voor 2018 op 100.1 (met spi) is gesteld. Maar ook met die handicap zouden we (berekend) nr 2 achter ons laten.

Al met al een mooie zeildag gehad op de Grevelingen met een mooie uitslag.

Perry van de Graaf

For Fun

FF65 (nr 24)


Op zoek naar?