Author Archives: beheerder

  • 0

Klassekampioenschap FF65 2020

Op 3 en 4 oktober 2020 worden op met wolderwijd de klassekampioenschappen voor 2020 georganiseerd.

De WV Zeewolde is onze gastheer en er wordt, net als vorig jaar, op het Wolderwijd gevaren.

Het NK in 2019 was erg spannend en we gaan dit jaar weer een nieuwe poging doen om de Fianchetto te verslaan.

Inschrijven kan via de Google Form


  • 2

Te Koop FFNX NED 10001

De FF65 is ontworpen door de bekende jachtarchitect Jacques de Ridder. Deze sportieve en comfortabele kielboot van 6.50 meter is door zijn moderne design een snel varende en stabiele zeilboot. Zijn diepte van 1.25 is ideaal voor tochten op de IJsselmeer, Rand- en Friese-meren.
De FF65 kent een actieve eenheidsklasse vereniging waar kennis en kunde worden uitgewisseld en fair gestreden wordt op de wedstrijdbanen. Niets is leuker (eerlijker) dan in een eenheidsklasse te varen die in dit geval ook nog eens zeer betaalbaar is –  in een boot die de grote jongens makkelijk bijhoudt (6 knopen aan de wind!).

Te Koop
FF65 (nr 26)
FFNX NED 10001
Ik heb met de boot veel wedstrijden meegezeild en heb een eerste en tweede plaats NSR mee gewonnen.

De boot is in goede staat en zeer compleet (zie inventarislijst hieronder). De laatste jaren heb ik met de boot in Zuid-Frankrijk gezeild.
In de kajuit kun je prima met z’n vieren slapen voor weekend of vakantie. Het is nu tijd dat de FF65 terugkeert naar de Nederlandse wateren.
De boot is zeer veelzijdig en super gaaf om mee te varen. Hij heeft ons enorm veel mooie momenten opgeleverd zoals: lekker zeilen terwijl de kinderen met Duplo spelen in de punt, of met 13 knopen planeren voor de kust van Scheveningen tijdens de NSR.
Jarenlang tijdens de vakanties hebben wij de boot op de speciaal behorende trailer meegenomen, om op de meest mooie locaties in Europa te varen.
Over de jaren heb ik de boot voorzien van veel Raymarine apparatuur (voor 5.000€) om het gemak van de boot te verhogen. Dankzij de log, dieptemeter, windex, kaart plotter en autohelm van Raymarine is de boot gemakkelijk alleen te varen.

De zeilen sets zijn in zeer goede staat en compleet : 4 fokken, 4 grootzeilen, 2 spinakers.

Vraagprijs 19.850,= euro
BOOTDETAILS:
Naam FFNX
Bouwjaar 2002
Bouwnummer 26
Gewicht boot ca. 906 kg
Ballast ca. 400 kg
Lengte over alles 6.50 meter
Grootste breedte 2.50 meter
Diepgang 1.25 meter
Doorvaarthoogte 9.75 meter
Romp gemaakt van Polyester, sandwichconstructie

INVENTARISLIJST
• Trailer merk Pega (2001)
• Disselslot
• Spanbanden
• Verzwaard toer roerblad
• 2de wedstrijd geoptimaliseerd roerblad (= extra licht) met beschermingsplaat
• Set zeilen merk Doyle 2002 Grootzeil, Fok
• Set zeilen merk Kool 2002 Grootzeil, Fok
• Set zeilen merk Hagoort 2009 Grootzeil, Fok, Spinaker
• Storm fok 2006
• Set zeilen merk Hagoort 2015 Grootzeil, Fok (2.500€)
• 3 sets landvasten
• Schoten, lijnen en vallen volgens eenheidsklasse voorschriften
• Blokken en klemmen
• Spinakerboom
• 2 barberhaulers
• Buitenboordmotor Yamaha 5pk 2 tact (2004, geïnspecteerd in 2018)
• Aluminium motorsteun met kunststof plank
• Benzinetank
• Helmstockverlenging (spinlock)
• Raymarine Log
• Raymarine Dieptemeter
• Raymarine autohelm = autopilot
• Raymarine windex
• Raymarine E97 Hybrid Touch Plotter
• Accu 2018 + acculader
• Anker met lood verzwaarde lijn
• Takel lus voor de kraan
• Schaar
• Binnenverlichting
• Eenheidsklasse meetbrief
• Volledige kussensset in perfecte staat
• Zonnepaneel
Contact gegevens:
Richard Drent
risjdrent@gmail.com
+33 621507213


  • 0

FF Clinic in Harderwijk

FF trainen in Harderwijk

Op het Wolderwijd bij Harderwijk varen een aantal identieke bootjes rond een korte startlijn. Ze zoeken positie voor een goede start. Een man op de Rib van watersportvereniging Flevo houdt een vlag omhoog en bij een lange fluittoon gaat de vlag naar beneden en er is gestart… Verbeten gezichten… op weg naar de bovenboei die onderdeel is van een heel kort baantje.

Zaterdag 30 juni had watersportvereniging Flevo een aantal boten van de de FF 65 klasse te gast. In totaal 8 boten met elk 3 bemanningsleden hadden zich ingeschreven voor de Zeilwedstrijd clinic die Flevo had georganiseerd.

De aanloop naar het evenement begon al in januari met de vraag van het bestuur van de FF 65 klasse vereniging of Flevo een wedstrijd wilde organiseren. Hierbij werd al aangemerkt dat het aantal deelnemers niet heel groot zou zijn en dat misschien een Matchrace een mooi alternatief kon zijn. Nu is het risico bij het organiseren van Matchracen dat er de hele dag wind moet zijn wil je een mooie serie kunnen varen. Al snel werd het idee geboren om een zeilwedstrijdtraining te organiseren. Toen dit met enthousiasme bij het bestuur van de FF 65 werd ontvangen konden we aan de gang.

De doelstelling: Deze training door professionals brengt de FF65 zeilers naar een hoger plan en zal de onderlinge verschillen nog kleiner maken. De clinic is voor elk FF65 team een ‘must’ omdat naast tactiek de boothandling en trim ook uitgebreid aan bod zal komen!

Wouter Kollmann werd als trainer vastgelegd. Wouter is een goede bekende van ons. Wouter is een professioneel beroepszeiler die naast zijn werk voor North Sails ook vele internationale evenementen vaart. Verder heeft Wouter jarenlang (bij Ed Brand) op de FF65 gevaren en vaart op dit moment J/70 op internationaal niveau.

We hebben er voor gekozen om het evenement alleen op zaterdag te doen zodat deelnemers de gelegenheid hadden om op vrijdag naar Harderwijk te komen. Een ligplaats in de haven was voor het weekend inbegrepen. Voor zondag hadden we geen activiteit gepland zodat er gelegenheid was om de boot weer richting thuishaven te brengen.

Zaterdag ochtend was het al een en al bedrijvigheid op de haven, de bootjes werden klaargemaakt.

Om 9.30 u verzamelen op het terras van de Kop van de Knar, het clubhuis van Flevo. Bij de koffie met gebak werd iedereen welkom geheten en de opzet van de clinic uitgelegd. Een kleine up- en downwind baan en vooral veel startjes. Wouter gokte op 12 starts..

Het werden er uiteindelijk 7 maar het was werkelijk fantastisch zeilweer, strak blauwe hemel en eigenlijk de hele dag gewoon een goed windje, 3 – 4+ beaufort. Zonnebrand smeren en veel (water) drinken was het devies. Dit was gewoon een cadeautje!

Tussen de starts door werden er door Wouter tips gegeven. Per boot en volledig gericht op het niveau van de schipper en bemanning. Een aantal schepen voer met een gelegenheidsbemanning omdat de vaste bezetting verhinderd was. Ook werden tips gegeven om dingen te proberen die je tijdens een ‘echte’ wedstrijd niet zo snel zou doen als je ze niet eerder hebt uitgeprobeerd, daar is precies een training zoals deze voor bedoeld! Tijdens de wedstrijd voer Flevolid Roelof Jeuring op de RIB door het veld om Wouter de gelegenheid te geven om foto’s en filmpjes te maken van de trim of de boothandling in verschillende manoeuvres. Deze werden tijdens de evaluatie getoond en lieten aan duidelijkheid niets te wensen over. (De foto hieronder laat de positie van het leioog zien.)

Na de evaluatie hadden we een prima verzorgde barbecue en werd er onder het genot van een drankje nagepraat.

Terugkijkend hebben we een super dag gehad waarbij het voor elke deelnemer leerzaam is geweest. En dat is best bijzonder als je nagaat dat ook Ed Brand, onze meervoudig Nederlands kampioen, dit aangeeft.

Flevo heeft met de zeilwedstrijdclinic aangevoeld waar de behoefte van de FF 65 klasse lag en heeft dit heel goed ingevuld. Dat een aantal boten een dag moest varen om vanuit o.a. Almere-Haven of Naarden in Harderwijk te komen was het dubbel en dwars waard.

De clinic voor de FF 65 gaan we daarom zeker herhalen!

Erik Scheepmaker

FF Wit (14) en wedstrijdcommissaris WV Flevo


  • 0

Uitslag Blue Water App regatta 2018

 

 

 

 

 

 

 

 


  • 0

40 Mijl van Bru, verslag van Perry van de Graaf

Op zaterdag 26 mei werd voor de 11e keer de 40 mijl van Bru georganiseerd. Een zeilwedstrijd over 40 mijl, duo-handed op de Grevelingen.

Er mogen maximaal 200 schepen aan deelnemen, geen platbodems en de lengte moet groter zijn dan 7 meter. Dit laatste is een probleem voor de FF65. Maar op basis van de zeileigenschappen hebben we vorig jaar al dispensatie gekregen.

Dit jaar voer ook de Fortissimo mee, een FF65 Special. Helaas voor ons, zijn zij in een andere klasse ingedeeld, dus konden we niet tegen elkaar zeilen en moesten we het van de gezeilde tijd op de uitslagenlijst hebben.

Voor ons was dit de derde keer dat we mee zeilden. Vorig jaar voor het eerst met de FF65. Hoewel we de boot toen pas een maand hadden, kwamen we toch tot een 5e plaats.

Dit jaar waren de condities ideaal. Een Oostenwind 3 Bft die redelijk door bleef staan.

Voor ons begint het evenement op de dag er voor. Vanaf het Haringvliet, via drie sluizen, met een zeiltocht naar Bruinisse. Hier is het op vrijdagavond de startpapieren/nummer ophalen. Mijn ouders (beide 82 jaar) liggen met hun boot reeds in Bruinisse en dienen een weekend lang als bed & breakfast. Op zaterdag is de wedstrijddag, die om 6.45 uur start met een palaver. Hier worden alle deelnemers met koffie en Zeeuwse bolus opgevangen door de organisatie. De wedstrijdbaan wordt bekend gemaakt. Niet verwonderlijk wordt er voor de Oostbaan gekozen. In totaal wordt er in 8 groepen gestart. Onze start is om 9.25 uur, wat uiteindelijk 9.50 uur wordt doordat bij 2e voorgaande klasse de start volledig opnieuw moet.

Wij gaan uiteindelijk met 23 schepen goed over de start, naar de eerste bovenboei. Deze ligt onhandig. Volgens de papieren moet deze over BB gerond worden, maar tijdens het palaver werd nadrukkelijk verteld deze over SB te ronden. In de wedstrijd blijkt dat gelijk de 2e boei aangezeild kon worden en de “bovenboei” automatisch een SB boei werd. Bij de start moesten we een aantal schepen voor laten gaan, maar daarna zijn we meteen weggeklapt van de vloot. Uiteindelijk waren we als eerste bij de bovenboei. Hierna kon de spinnaker er op en samen met een Zeeton konden we uitlopen op de rest van het veld. Tot aan het eind van de Grevelingen bleef de Zeeton op onze hielen. Ondertussen de langzamere boten van twee voorgaande klassen inlopend.

Ter hoogte van Den Osse liggen een aantal kruisrakken. En wordt traditioneel een foto van je boot gemaakt. In voorgaande jaren vanuit een helikopter. Dit jaar vanaf het water. Hierna was het met lange slagen terug naar Bruinisse. Aan de wind konden we met iedere slag de Zeeton steeds verder achter ons laten, maar kwam een Contessa 32 wel dichterbij. Bij Bruinisse moest tweemaal een ronde om de Mosselbank gezeild worden. Dit betekent veel spi-handelingen in korte tijd. Terwijl hier alle klassen weer bij elkaar beginnen te komen en het dus gezellig druk is op het water (met dit jaar bijna 180 deelnemende schepen).

Uiteindelijk konden wij om 16.46 uur finishen en waren we op line-honours als eerste binnen van onze klasse. Boten die op handicap voor ons moesten eindigen, lagen dus achter ons. We hadden dus alle vertrouwen in de prijsuitreiking.

Maar dat werd ’s avonds een ontgoocheling. Nadat de prijsuitreiking al een paar keer was uitgesteld, stonden wij uiteindelijk niet op het podium, maar wel twee schepen die kort achter ons gefinisht waren, beide een SW van 99. Terwijl wij een SW van 104 hadden.

Na de balkonscene hebben we protest aangetekend. Later bleek dat de computer alle uitslagen verkeerd berekend had. En moest alles opnieuw.

Uiteindelijk kwam via facebook op 3 juni de definitieve uitslag, deze zag er voor een stuk beter uit. We waren 1e in onze klasse geworden.

Tijdens de wedstrijd hadden wij een SW van 104, terwijl deze voor 2018 op 100.1 (met spi) is gesteld. Maar ook met die handicap zouden we (berekend) nr 2 achter ons laten.

Al met al een mooie zeildag gehad op de Grevelingen met een mooie uitslag.

Perry van de Graaf

For Fun

FF65 (nr 24)


  • 0

Uitslag Almere Regatta 2018

Een bescheiden opkomst bij onze tweede klassewedstrijd.
Weer was Ed de snelste.. Hopelijk gaat de clinic van Wouter ons allemaal helpen de Fianchetto bij te houden!

No Zeilno Naam Punten 1 2 3 4 5
1 5033 Fianchetto 4.0 1 1 (2) 1 1
2 29 Sjeekie 8.0 (3) 2 1 3 2
3 5578 LEFF 11.0 2 (4) 4 2 3
4 18 Off-duty
FF65
14.0 (4) 3 3 4 4

  • 0

  • 0

Uitslag 50 Mijls van Lelystad

Op 28 April is in Lelystad de jaarlijkse 50 Mijls Dual Handed race gevaren.
Sinds 2017 ook op onze kalender dus nu ook weer met een mooi veld FF-jes.

Omdat de ORC 4 is komen te vervallen hadden we de startlijn geheel voor onszelf en toch presteerde er verschillende bootjes het om bij de start terug te moeten draaien omdat er bij het startschip te weinig ruimte was.
De wedstrijd zelf was enerverend met veel verschillende omstandigheden van 2 tot 30 knopen wind waarbij Sjeekie zijn bekende zwarte spinnaker uit de lijken trok.
Een mooie baan achterlangs de Marker Wadden en twee keer een lang kruisrak voor de Flevopolder langs maakte dat we de 50 mijl in iets minder dan 10 uur gevaren hebben. Een gemiddelde van 5 knopen inclusief de kruisrakken is een mooie snelheid en we waren dan ook blij rond 7 uur ’s avonds binnen te lopen.

Hier de uitslag van de eenheidsklasse. Het SW klassement werd ook gewonnen maar in het totaalklassement (Timekeeper) kwamen wij er dit jaar niet aan te pas.


  • 0

Clinic wedstrijdzeilen FF65

Uitnodiging Clinic wedstrijdzeilen FF65. Zaterdag 30 juni 2018

In samenwerking met de FF65 Club organiseert watersportvereniging Flevo in Harderwijk een Clinic/training wedstrijdzeilen, exclusief voor de FF65 klasse.

Voor deze dag hebben we Wouter Kollmann gevraagd en hij heeft zaterdag 30 juni vrij kunnen houden in zijn drukke agenda om ons te trainen. Wouter is een professioneel beroepszeiler die naast zijn werk voor North Sails ook vele internationale evenementen vaart (zondag 1 juli vliegt hij bijvoorbeeld al weer naar Palma). Verder heeft Wouter jarenlang op de FF65 gevaren en vaart op dit moment J/70 op internationaal niveau.

Omdat we een goede en voor iedereen leerzame training willen neerzetten hebben we Jacco Huygen bereid gevonden om samen met Wouter de dag te verzorgen als er meer dan 6 inschrijvingen zijn. Jacco is ook werkzaam bij North Sails en is ook een bekende in het internationale wedstrijdcircuit (o.a. Maxfun 25, J/80 en Melges 24).

Deze training door professionals brengt ons FF65 zeilers naar een hoger plan en zal de onderlinge verschillen nog kleiner maken. De clinic is voor elk FF65 team een ‘must’ omdat naast tactiek de boothandling en trim ook uitgebreid aan bod zal komen!

De training/clinic is op zaterdag 30 juni. Dit geeft je de gelegenheid om op vrijdag naar Harderwijk te komen. Een ligplaats in de haven is voor het weekend inbegrepen. Als je met je FF op de trailer naar Harderwijk komt is het kranen en te water laten ook bij de prijs inbegrepen. Voor zondag hebben we geen activiteit gepland zodat er gelegenheid is om de boot weer richting thuishaven te krijgen (over het water of over de weg). 

Globaal programma:

vanaf 8.00 uur ontvangst.
Voor schepen die via de weg komen: Schepen te water laten.
Via het water: toegewezen ligplaats.
Boten gereed maken.
9.30 uur welkom en korte uitleg van de dag. Koffie en koek
10.00 uur start training op het water. Lunch op het eigen schip op het water. Door jezelf te verzorgen.
15.30 – 16.00 uur weer aan de wal.
Schepen uit het water
16.30 uur evaluatie, tips van de trainer(s)
17.00 uur napraten onder het genot van een drankje
18.00 uur barbecue (hiervoor afzonderlijk opgeven)

De kosten (indicatief. Definitief te bepalen aan de hand van het aantal inschrijvingen):

Clinic (gebaseerd op 6 inschrijvingen): € 65 per boot

Barbecue: De kosten per persoon € 25 inclusief 3 drankjes (frisdrank, bier of wijn).

Let op: er kunnen maximaal 12 schepen deelnemen aan de clinic (6 per trainer)! Schrijf je dus snel in!

Opgeven kan tot en met dinsdag 15 mei a.s. bij Erik Scheepmaker (erik-scheepmaker{at}hetnet.nl).
In je opgave vermelden je naam, bootnaam of je gebruik maakt van de kraan en het aantal personen dat deelneemt aan de barbecue.
De inschrijving is definitief na ontvangst van de betaling van de factuur.

Watersportvereniging Flevo behoudt zich het recht voor om het evenement niet door te laten gaan bij minder dan 5 inschrijvingen.


  • 0

Het ONK FF65 2017 Vanaf de Sjeekie

Zaterdag 16 september:

De vooruitzichten zagen er goed uit, ca. 10 knopen wind wat ons vaak goed af gaat. Met 14 inschrijvingen en 13 deelnemers een best aardig veld. Het beloofde een natte dag te worden met

 

continue lichte regen, maar dat mocht de pret niet drukken.

Race 1 startte voor ons matig met direct een achterstand op de voorhoede die vlot aangevoerd werd door Face2Face. Die gaan wel heel hard was mijn angstige gedachte… Door een paar goede slagen en lekkere bootsnelheid konden we een inhaalrace inzetten en finishte op een 2e plek achter Face2Face en voor BluFF. Veel wisselingen in het veld maakte de race leuk en spannend.

Race 2 startte goed en met een goede positie konden vrij varen met weer een lekkere bootsnelheid en hoogte. Tot aan het eind van het voorlaatste aan-de-windse rak… de snelheid zakte vlak voor de bovenboei-ronding in elkaar en dit ging voor de wind zo door. Weer aan de wind zeilend kwamen we aan nog geen 3 knopen en de hoogte was dramatisch. De beslissing werd genomen om achteruit te varen om wier te lozen… we lagen nu toch al laatste. Na een heus wiereiland onder de boot vandaan te zien komen konden we weer op snelheid en hoogte wat naar voren varen tot een 10e plek. In deze race: Fianchetto 1e, FF Wit 2e en Face2Face 3e. Face2Face stond er naar ons idee tot dusver goed voor.

Race 3 had een krappe start waar we niet lekker wegkwamen waarbij een overstag nodig was om vrije wind te vinden. Door verkeerd begrijpen van bemanning geen rekening gehouden met FF Wit en ten tijde dat z’n ne

usje onder het grootzeil vandaan kwam was uitwijken niet meer mogelijk.

Een heuse Crash-Tack was nodig en met wat afduwen kon de aanvaring tot een kleine romp/romp touché worden beperkt. Ons strafrondje werd bijna direct gemaakt na vrij zijn van alle boten en

met een schone lei konden we weer verder. Mede door vrije wind konden we toch nog een 2e plek scoren achter Fianchetto 1e en voor Off Duty 3e (die gingen stiekem ook erg hard).

Er moesten nu toch echt 1-tjes worden gevaren om kans te maken, het gevoel was er dat het kon. Nu uit de problemen blijven, vrije wind en actief wier spotten was het strijdplan.

Race 4 pakte het strijdplan goed uit en werd winnend afgesloten voor Off Duty 2e en Footloose 3e.

Het was mooi om te zien dat veel bootjes van positie wisselde en een echte strijd aan de order was. Wat is dit spelletje leuk met zoveel bootjes!!

Race 5 werd ook winnend afgesloten na een strijd met Fast Forward, mooie 2e plek en Face2Face op de 3e plaats.

Dit was de laatste race van zaterdag en voor Sjeekie zag het er na aftrek goed uit met totaal 6 punten en Fianchetto en Face2Face met allebei 11 punten op een 2e en 3e plaats.

Dan was het nu toch echt tijd voor steigerbier en haring met aansluitend een heerlijke barbecue. Hulde aan de organisatie, dit was perfect georganiseerd!!

Voor de zondag waren de verwachtingen nog wat lichter en moest er een aantal uren gewacht worden op wind, die uiteindelijk toch opkwam zetten.

Het plan was simpel: verder gaan waar we zaterdag zijn gestopt. Maarja… met zoveel goede zeilers is concentratie absoluut vereist om resultaat te kunnen boeken.

Race 6 kwamen we goed uit de startblokken waarbij op het spi-rak van een 3e naar een 1e plek werd gegleden. Aan de wind werd de voorsprong verder uitgebouwd, een 1e plek voor Fianchetto 2e en FF Wit op de 3e plaats. Een goed begin van de zondag!

Race 7 begon goed en al snel voerde we het veld aan, op het laatste spi-rak kwam FF Wit door een sluw gijpje toch nog voorbij. FF Wit 1e, Sjeekie 2e en Fianchetto 3e. Onze concurrenten dus achter ons latende, dit gaat goed. Het gat met Fianchetto is nu 7 punten… zou voldoende moeten zijn.

 

Race 8 had tijdens de start een windshift wat het pin-end 20° voordelig maakte. Omwille om uit problemen te blijven gekozen om niet te dicht bij het pin-end te s

tarten. Waar later genoeg ruimte bleek te zijn. Onze start was hierdoor matig en op achterstand van de voorhoede van het veld. Het bootje liep niet lekker en ook de hoogte was niet al te best, achteruit varen speelde weer door het hoofd maar dit zou nu weleens heel duur kunnen worden. Op dat moment lag Fianchetto 1e en wij op een 7e/8e plek, een nachtmerrie leek zich te voltrekken. Uit alle macht probeerden we een plekje naar voren op te schuiven maar dit lukte niet, LeFF dekte ons steeds af wat leidde tot tandenknarsen. Later bleek dat Fianchetto hier ook last van had met BluFF. Iedereen was dus nog vol in de strijd om een goed klassement te varen. De race werd gewonnen door Bluff voor Tenderfoot 2e en Off Duty op een 3e plek. Wij kwamen als 8e over de streep en hiermee was het verschil met Fianchetto 3 punten (4e plek). Het

ONK FF65 2017 binnen en hebben we dit evenement winnend afgesloten!! Geweldig! Hier zijn wij heel blij mee en super trots op!

Dank aan alle deelnemende bootjes

, hoe meer bootjes hoe meer plezier en des te interessanter de wedstrijden zijn.

Uiteraard ook veel dank aan de organiserende mensen waaronder: Frans, Maurijn, Rinus en Ed. Fantastisch georganiseerd!

 

De einduitslag van het NK FF65 2017:

 

1e Sjeekie van Kees Meeuwissen

2e Fianchetto van Ed Brand

3e Off-Duy van Erwin Kleijn

 


Op zoek naar?